måndag 28 november 2011

Tisdag....

Vad skulle man hitta på idag? Visst finns det väl en hel del att göra, men jag har försjunkit mig i en deckare, Mari Jungstedt Den döende dandyn. Och oj vad jag har svårt att lägga den ifrån mig ;) Jag är en riktig bokmal... Har en bokhylla med 100 tal böcker och får smått panik om det inte finns minst 10 olästa böcker att ta till. Jag slukar allt, deckare, skönlitteratur, fakta böcker, sanna livsöden, ja allt....

Att läsa en bok kan vara så befriande, att få sjunka in i intrigen, man ser bilderna i huvudet hur scenerna utspelar sig. L är också en sann bokmal, hon älskar när man läser högt för henne. Just nu är väl Lasse & Maja böckerna dom som gäller. Min man sen igen läser aldrig en bok. Han har inte ro att sätta sig ner med en och F är så liten ännu att man inte vet om hon kommer att ha böcker som intresse eller inte.

Jag läser aldrig om mina böcker. Så min bokhylla innehåller en gång lästa böcker, dom är som nya ju. Värda säkert en förmögenhet men jag har så svårt att skiljas från dom. Kan bara inte tänka mig att sälja dom, dom är som mina bebisar ;) Sen finns det vissa böcker som jag kommer ihåg som jag läst för många många år sen. En som ploppar upp är Betty Mahmmodys Inte utan min dotter. Var väl en 15 år när jag läser den och den har nog berört mig så djupt att den sitter ännu i ryggmärgen....

Så kanske denna dag går åt till att krypa ner i fåtöljen framför brasan med en mugg glögg och resten av Maris deckare ;) ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar